Vanliga frågor & svar

Vad ska jag ha på mig och vad ska jag ta med mig till träningen?

Till uppvärmningen är det bra att ha mjuka, varma kläder exempelvis mjukisbyxor, leggings och kanske hoodie. Sedan kan du ta av dig till hotpants eller kalsonger för teknikträningen som kräver ben och hudlås. För twerking är det viktigt att du har mjuka knäskydd eller benvärmare som du kan vika över knäna för knästående tekniker. För chairdancing ska du ha leggings så att du inte fastnar med huden på stolen.
Du får inte ha några smycken på dig på passet och det är bra om du inte har smörjt in dig med hudkräm samma dag då du i sådana fall kommer att glida och tappa greppet.
Ta med vattenflaska. Det finns annars dryck att köpa på plats, ex Nocco, Vitamin Well, Mineralvatten och Mer.

Behöver jag dela stång med en annan person?

Ja ibland och ibland inte.
På STHLMPOLE är undervisningen uppbyggd så att du antingen är helt ensam på din stång eller delar stång med en annan person.

Det finns klara fördelar med att dela stång i flera moment. Detta kommer du att förstå redan vid ditt första pass hos oss. Undervisningen på STHLMPOLE är väl beprövad och genomtänkt för att du ska få ut maximalt av din träning. Det finns en anledning att flera av Sveriges främsta poledansare kommer från STHLMPOLE.

Kan vem som helst börja träna polefitness?

Nästan. Det beror såklart lite på vad ambitionen är. I stort sett vem som helst kan gå en nybörjarkurs och fortsättningskurs bara för att det är kul och för att det är en otroligt effektiv träningsform. Det är en myt att man måste vara smal, vig och vältränad innan man börjar. Åldern på de som tränar hos oss varierar från 3 till 65 år.

Vill du avancera inom sporten och kanske drömmer om att tävla och gå långt så krävs såklart ett stort fokus och en stark, balanserad och frisk kropp samt många år av träning.

Jag har missat ett eller flera pass. Hur gör jag nu?

Ta igen passet i en annan grupp under kursperioden. Du kan ta igen missade pass i mån av plats i annan grupp under den pågående kursperioden som du är anmäld till. Du kan inte spara missade pass till nästa kursomgång. Du kan ta igen missade pass i förväg om du vet att du t.ex. ska resa bort. Planera hur du ska ta igen det du missar om du vet att du ska vara borta ett pass.

Hur många stänger har ni?

10 stycken.
Stängerna står med bra avstånd från varandra så att du kan ta ut dina rörelser ordentligt, och samtliga stänger är ca 3.10 meter långa. Våra stänger är av märket x-pert, 45 mm i krom. STHLMPOLE köper alla sina stänger hos poledance.nu. De har längst erfarenhet av poledancingstänger och kan skräddarsy alla stänger exakt efter din takhöjd. De har mycket bra support om du får problem med din stång.

Är du osäker på om just du kan anmäla dig?

Varningsklockor finns om något av nedanstående stämmer in på dig. Du gör i sådana fall bäst i att kontakta oss först innan du anmäler dig. Kontakta oss om du har något av följande:

Du är gravid
Du har ledgångsreumatism eller artros i lederna
Du har nickelallergi
Du har överrörliga axelleder eller en historia av att axlarna har hoppat ur led
Du har väldigt svaga handleder
Du har Tietzes syndrom
Du har någon annan sjukdom
Back to Top

Jag vill bli instruktör. Har ni instruktörsutbildningar?

Ja det har vi. Vi utbildar dig på det absolut säkraste sättet. Upplägget har vi arbetat med och förbättrat under flera år, för att ge dig det bästa underlaget och fördjupad förståelse för hur du lär ut på ett säkert sätt.

OBS: Vi tar inte in någon på instruktörsutbildning som helt saknar förkunskaper i polefitness och vi gör alltid en individuell bedömning från fall till fall om vi tror att du är redo för utbildningen.

Det är inte i närheten av samma sak som att anmäla sig till ex en spinninginstruktörsutbildning. Det krävs många timmar på stången för att man ska kunna förstå och sedan lära ut konceptet. Därför avråder vi också starkt från instruktörsutbildningar i poledance och polefitness där det står att du inte behöver några förkunskaper.